Myyttisen moderni Kalewaisen maailma
Tampereen Työväen Teatterin vakituisena lavastajana toimiva Teppo Järvinen tarjoaa mahdollisuuden kurkata Kalewaisen verhon taakse jo ennen ensi-iltaa. Hän kertoo haastattelussaan muun muassa millainen kokemus katsojaa odottaa Kalewaisen näytöksessä.
Teppo Järvisellä on takanaan 20 vuotta monipuolisia lavastushommia. Kokemusta on karttunut niin draamojen, musikaalien kuin oopperoidenkin lavasteista. Nyt Teppo on mukana rakentamassa myös Kalewaisen maailmaa. Hän kertoo pientä jännitystä olevan ilmassa, sillä lavasteiden varsinainen rakentaminen on alkanut tällä viikolla. Tarkka suunnittelutyö on tehty hyvissä ajoin viime kevään sekä alkukesän aikana.
– Lavastus on eräänlainen Logomon suuren tilan valtaama kineettinen taideteos. Sillä on oma evoluutionsa tarinan edetessä – se eheytyy alun kauppapaikan pirstaleisesta konttimaisemasta runolliseksi kaipauksen poluksi, muuttuu jättimäiseksi ahjoksi, jossa Sampo taotaan, pakolaisleiriksi ja Pohjolan linnoitukseksi, pirstaloituen taas lopun pimeyden ja valon taistelussa jäälohkareiksi.
Kalewainen on siis kokonaisuudessaan erittäin visuaalinen, täysin omanlainen taideteoksensa. Katsojaa odottaakin näyttävien lavasteiden sekä loistavan valo- ja pukusuunnittelun yhdessä muodostama myyttisen tarinan nykyaikainen tulkinta.
Teppo kertoo, että Kalewainen on ehdottomasti kuulemisen ja näkemisen arvoinen esitys, eikä vain pelkästään 127 vuoden ikänsä vuoksi:
– Vielä hienompaa on se, että suuri määrä esitykselle jo pitkän aikaa kaikkensa antaneita ihmisiä kokoontuu vain muutaman kerran jakamaan yleisön kanssa tämän kokemuksen, meidän Kalewaisemme.
Kalewainen on ainutlaatuinen myös siksi, että esitystä ehditään harjoittelemaan Logomon tiloissa vain viikko ennen varsinaista ensi-iltaa.
– Lavastussuunnittelu on myös ohjaajan työn tärkein tuki etenkin tällaisessa tilanteessa, Teppo Järvinen toteaa.
Lopuksi vielä kysyin Tepolta, miten hän kuvailisi Kalewaisen maailmaa?
– Se on aistikas, täynnä toimintaa ja myyttisen moderni.
Teksti: Saana Rantala